4 januari 2009

HEMMA I SVERIGE

Hej, JAG ÄR HEMMA I SVERIGE, HOVSLÄTT, IDROTTSGATAN, MIN KÄLLARE!
Lugn, jag ska förklara. :P
Från början skulle vi åkt med det här flyget. Men något krånglade till sig, och vi hamnade på en reservlista på det flyget och fick biljetter till ett flyg hem på måndag kväll istället för lördag kväll. Vi åkte till flygplatsen för att eventuellt, en liten chans, få biljetter till det här flyget. Vi kom med hem! Från klockan halv 7 var vi på flygplatsen, flyget gick vid halv 2. haha.


Resan till Uganda var underbart bra. Det var grymt härligt att vara med hela familjen. Att ha båda systrarna var underbart. Jag insåg hur mycket jag hade saknat Jennie, rejält mycket.
Det var toppen att vara alla tillsammans.

Första dagarna, över jul och så bodde vi lite utanför Masaka, i Kamuzina, lite mer på landet om man säger så. Vi bodde på en farm som några vänner till Jennie har. Vi bodde i deras hus. Den första tiden fick vi se allt fattigt, mer av Uganda liksom. Lite av hur Jennie arbetade. Ett barnhem och en skola där vi fick träffa barnen.

En dag var vi på Safari. Det var en trevlig dag tycker jag.

Efter det var det dags att säga hejdå till min favorit Gloria och familjen som bodde bredvid oss på farmen. Det var lite sorgligt måste jag säga.
Sen vidare mot Jinja. Där hade vi riktig solsemester. Och då menar jag verkligen det.
När vi kom till hotellet fick vi se en riktigt härlig pool, väldigt vacker utsikt och fina hyddor som man bodde i. Riktigt mysigt hotell. Så den sista veckan var vi på solsemester kan man säga.


Upplägget var väldigt bra. Vi fick både se Uganda, samtidigt som vi senare under resan fick ta det jättelugnt vid en pool och sola hela dagarna. Jätteskönt.

Tempot och stressandet är väldigt lugnt i Uganda. Allt är så mycket fridfullare på nåt sätt. När vi kom till Danmarks flygplats så märkte jag redan där stor skillnad på tempo på människorna som man gick förbi. Det var en konstig känsla att gå från 30 grader varmt till typ 13 minusgrader när vi var i Sverige.
Ännu skummare känsla var det att komma hem och se vårat hus. Det är sådan skillnad mot hur ugandierna bor och vad vi har sett. Allt blir omställning nu när man kommer hem vill jag påstå. Allt från hudfärgen på människorna, vädret, temperaturen till att det är mycket rikare här. Inget fel på det, men det blir en skum känsla efter det man sett. Så man kan ju vänta sig lite omställningssvårigheter.

Nu är jag riktigt trött efter allt resande. Jag skriver nån dag, kanske bjuder jag även på bilder nån gång. :P Ha det bra. Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en hälsning :) Svaret kommer i din blogg om du har någon. Annars kommer den i samma inlägg som du skriver din kommentar i. :)

Ha det så bra! Tack. Kram/Clara